Κατρούγκαλος | Γιατί δεν επεκτείνει η Κυβέρνηση τα χωρικά μας ύδατα στο Αιγαίο;

Share on:

Για δυσεξήγητη συμπεριφορά της Κυβέρνησης έναντι του δικαιώματος της χώρας μας να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στο Αιγαίο, έκανε λόγο σε συνέντευξή του στην Valuenews.gr και την δημοσιογράφο Γιώτα Χατζηθεοδώρου, ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος.

Ο κος Κατρούγκαλος, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο διαφωνίας Κυριάκου Μητσοτάκη και Νίκου Δένδια, στο φλέγον αυτό ζήτημα και κατηγόρησε συνολικά την Κυβέρνηση γιατί δεν έχει φροντίσει να υπάρξουν έμπρακτες κυρώσεις στην Τουρκία για την επιθετική της ρητορική.

Ο Πρώην Υπουργός, εκτίμησε ότι θερμό επεισόδιο δεν θα υπάρξει στο Αιγαίο, προειδοποιώντας ωστόσο το σύνολο του πολιτικού κόσμου της Ελλάδας για τις συνεχείς απαιτήσεις της γείτονας χώρας στο Αιγαίο.

Ειδικότερα:

Διεθνής παραβάτης η Τουρκία

«Στη Νέα Υόρκη συναντηθήκαμε από εκ μέρους του συμβουλίου της Ευρώπης, όπου έχω τη τιμή να προεδρεύω στην ομάδα της ευρωπαϊκής αριστεράς με στελέχη του ΟΗΕ για όλα τα τρέχοντα θέματα της παγκόσμιας επικαιρότητας από το κρατικό μέχρι τις κρίσεις στην περιοχή μας, στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Μεσόγειο και εκεί προφανώς έθεσα το ζήτημα της παραβατικότητας της Τουρκίας. Είναι θέμα άλλωστε που απασχολεί το συμβούλιο της Ευρώπης γενικότερα, η Τουρκία και παραβιάζει συστηματικά αποφάσεις του δικαστηρίου των δικαιωμάτων του ανθρώπου και είναι και ένας διεθνής παραβάτης όχι μόνο στα καθ΄ ημάς.  Έχει στρατεύματα κατοχής αυτή τη στιγμή εκτός από τη Κύπρο και στη Συρία και στο Ηράκλειο.

Στον ΟΗΕ οι επαφές ήταν πιο πολιτικές αλλά και λιγότερο δεσμευτικές για τους αξιωματούχους των Ηνωμένων Εθνών, όπως αντιλαμβάνεστε έχουν μια υποχρέωση όσο μπορούν να είναι έξω από τις διαφορές.

Η ανάγκη προφανώς να γίνεται σεβασμός της διεθνούς νομιμότητας είναι κάτι αποδεκτό και από αυτούς. Είναι πολύ διαφορετικό το κλίμα στο συμβούλιο της Ευρώπης ακριβώς γιατί η Τουρκία είναι κράτος μέλος. Είναι υποχρεωμένη να σέβεται και όχι να παραβιάζει όπως κάνει τώρα τις γενικές αρχές αλλά και τους κανόνες καλής γειτονίας που αποτελούν προϋπόθεση για τη συμμετοχή κάθε κράτους εκεί.

Η Ρωσία αποβλήθηκε για μια συμπεριφορά πολύ ευθέως ανάλογη με αυτήν που έδειξε η Τουρκία στην Κύπρο το 1974. Η επιδίωξη λοιπόν είναι γενικότερα να έχουμε στην Ευρώπη μια πολιτική αρχών και φυσικά στα ζητήματα τα διμερή να τίθενται όρια και να υπάρχουν συνέπειες για τη συμπεριφορά της Τουρκίας».

Δεν πρόκειται μόνο για επιθετική ρητορική έχουμε επιθετική συμπεριφορά και στην πράξη. Και ακριβώς επειδή αυτό δεν είναι συγκυριακό φαινόμενο αντανακλά μια γενικότερη αναθεωρητική πολιτική στρατηγική της Τουρκίας, οπωσδήποτε πρέπει να έχουμε αξιόμαχες ένοπλες δυνάμεις και γι αυτό το λόγο εμείς έχουμε υποστηρίξει τον πολύ μεγαλύτερο μέρος των εξοπλιστικών προγραμμάτων της τελευταίας τριετίας έχουμε υπερψηφίσει από τα 14 δισεκατομμύρια συνολικών δαπανών τα 11. 

Δεν έχουμε υπερψηφίσει μόνο δαπάνες που θεωρούμε ότι έγιναν για επικοινωνιακούς λόγους και χωρίς να έχουν προηγηθεί η αναγκαία προετοιμασία και προεργασία από τις ένοπλες δυνάμεις. Οι δαπάνες που θεωρούμε ότι ενδεχομένως έχουν ορμή σκανδάλων όπως για παράδειγμα η επένδυση σχεδόν ενός δισεκατομμυρίου για το κέντρο εκπαίδευσης πιλότων στην Καλαμάτα που εμείς το διαπραγματευόμασταν με δαπάνη περίπου του ενός τρίτου αυτό που διαμορφώθηκε. Άρα η διαφορά μας με τη Νέα Δημοκρατία δεν είναι επί του αν θα πρέπει να έχουμε αξιόμαχες ένοπλες δυνάμεις , αυτό είναι σαφές αλλά ότι εμείς θεωρούμε ότι το δόγμα της δικής μας αμυντικής πολιτικής πρέπει να είναι η επαρκής άμυνα, δηλαδή η άμυνα που να στηρίζεται στις προτάσεις των επιτελείων και να μην εξαντλεί και την οικονομία της χώρας μας, γιατί μια αλόγιστη κούρσα εξοπλισμών με τη Τουρκία που δεν έχει υπόψη της αυτά τα κριτήρια που σας προανέφερα θα κατέληγε σε ένα αποτέλεσμα ανάλογο με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης με την αντίστοιχη κούρσα εξοπλισμών με την Αμερική για τον απλό λόγο ότι το βάθος της τουρκικής οικονομίας είναι 4 φορές μεγαλύτερο από το βάθος της ελληνικής και οι προβολείς στο μέλλον είναι χειρότεροι απ ότι είναι σήμερα η αναλογία αυτή».

Η Αίγυπτος αφήνει ανοιχτό το περιθώριο για διαπραγμάτευση με την Τουρκία

«Η διμερής συμφωνία που είχαμε για την τμηματική οριοθέτηση ΑΟΖ προβλέπει ότι κάθε κράτος που προχωρά σε αντίστοιχες κινήσεις οφείλει να γνωστοποιεί τις κινήσεις του στο αντίστοιχο η Αίγυπτος στην Ελλάδα, η Ελλάδα την Αίγυπτο . Δεν ξέρω αν προηγήθηκε παρόμοια ανακοίνωση από την Αίγυπτο στην Ελλάδα πριν προχωρήσει σε αυτή τη κίνηση . Η κίνηση αυτή έχει μεν θετικά χαρακτηριστικά από την άποψη ότι σ ένα σημείο διεμβολίζει το παράνομο Τουρκικολυβικό σύμφωνο.

Είναι ιδιαίτερα προσεκτική βέβαια η κίνηση της Αιγύπτου σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητεί τα τουρκικά δικαιώματα επί του παράνομου Τουρκολυβικού συμφώνου η παρέμβαση της αφορά μόνο στο λιβυκό κομμάτι και γενικότερα φαίνεται και η Αίγυπτος να θέλει να αφήσει ανοιχτό το περιθώριο για διαπραγμάτευση με τη Τουρκία, που δεν είναι κάτι αρνητικό εφόσον η Τουρκία συμφωνήσει να έρθει στο τραπέζι με όρους Διεθνούς δικαίου.

Από την άλλη μεριά η μονομερής οριοθέτηση δεν δημιουργεί δικαιώματα από πλευράς διεθνούς δικαίου, γιατί προβλέπει ρητά το δίκαιο της θάλασσας ότι όπου υπάρχουν αμφισβητούμενες περιοχές πρέπει και τα δύο κράτη να συμφωνήσουν. Εμείς τι προτείνουμε ως λύση; Πρώτα να ξεκινήσουμε μια ενεργητική προετοιμασία με επέκταση των χωρικών υδάτων νότια και ανατολικά της Κρήτης, ούτως ώστε η διαπραγμάτευση να αφορά μικρότερο τμήμα θαλάσσιων ζωνών και να δώσουμε και μια απάντηση στην πράξη».

Εμείς προαναγγείλαμε την επέκταση των χωρικών μας υδάτων στο Αιγαίο αλλά δεν προλάβαμε

«Είναι προαναγγελμένη πολιτική απόφαση της παρούσας κυβέρνησης και της δικής μας, εμείς απλώς το εξαγγείλαμε προς το τέλος της θητείας μας και πρόωρες εκλογές δεν επέτρεψε να το κάνουμε γι αυτό υποστηρίξαμε. Να θυμίσω μάλιστα στους ακροατές ότι τότε η τμηματική επέκταση την οποία είχαμε προαναγγείλει είχε γίνει αντικείμενο σφοδρής κριτικής από τη Νέα Δημοκρατία, γιατί τάχα με το να επεκτείνεις κάπου και όχι στο σύνολο του Αιγαίου ήταν έλεγε τότε η Νέα Δημοκρατία σαν να απεμπολείς τα δικαιώματα σου στο υπόλοιπο Αιγαίο. Δεν ήταν σωστή αυτή η κριτική όταν η Νέα Δημοκρατία ως κυβέρνηση υποστήριξε τα αντίθετα εμείς φυσικά υποστηρίξαμε την αρχική δική μας θέση. Να θυμίσω δε για το συγκεκριμένο το οποίο μιλάμε για την Κρήτη το είχε εξαγγείλει ο υπουργός εξωτερικών τον Ιανουάριο του 2021 στη Βουλή, άρα πράγματι αποτελεί δυσεξήγητη καθυστέρηση η συμπεριφορά της κυβέρνησης θέλω να ελπίζω ότι δεν ισχύει αυτό που έχει γραφτεί ότι άλλη άποψη έχει ο πρωθυπουργός και άλλη ο υπουργός εξωτερικών επ αυτού, γιατί κάτι τέτοιο ενόψει της αναγγελίας της επίσημης του υπουργού εξωτερικών το Γενάρη του 2021 θα σήμαινε σημαντικά προβλήματα διαρχίας στο τρόπο άσκησης εξωτερικής πολιτικής».

Η Τουρκία δεν θέλει πόλεμο στο Αιγαίο

«Θερμό επεισόδιο δεν είναι στον προγραμματισμό της Τουρκίας δεν θέλει πόλεμο η Τουρκία στο Αιγαίο, γιατί ξέρει το τεράστιο κόστος που θα έχει ένας πόλεμος γι΄αυτήν. Τι επιδιώκει η Τουρκία;  Να προβάλλει ισχύ ούτως ώστε να μας αναγκάσει εμάς να υποχωρήσουμε. Αυτό που ονομάζεται στη διεθνή διπλωματία Φιλανδοποίηση, να μας κάνει να δεχόμαστε εκ των προτέρων και χωρίς την πραγματοποίηση των απειλών τις επιθυμίες της που είναι εκτός εθνικού δικαίου. Γι ΄αυτό το λόγο χρειαζόμαστε όπως προαναπτύξαμε ισχυρές ένοπλες δυνάμεις.

Ασκούμε όμως κριτική στην κυβέρνηση, κυρίως για το ότι δεν έχει φροντίσει να έχει κόστος για τη Τουρκία αυτή η επιθετική προκλητική συμπεριφορά και μιλώντας για κόστος μιλάμε πρώτον για την ανάγκη να υπάρχουν κυρώσεις και δεύτερον για την ανάγκη να υπάρχουν συνέπειες για τις οικονομικές σχέσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας».

Είχαμε ζητήσει να μη ξεκινήσει η διαπραγμάτευση για την αναβάθμιση της τελωνιακής ένωσης Ευρώπης Τουρκίας αν δεν δεσμευτεί η Τουρκία συγκεκριμένα. Άρα η κριτική μέσα στην κυβέρνηση είναι ότι δεν αρκεί η επικοινωνιακή διπλωματία να αναζητούμε δηλώσεις συμπαράστασης από τους εταίρους μας χρειάζεται αυτή να εισπράττει κόστος και το άλλο ότι και πάλι δεν αρκεί να ενεργούμε αντανακλαστικά αμυντικά να ενεργεί η Τουρκία και μείς να προσπαθούμε να αντιδράσουμε στις κινήσεις της. Πρέπει να πάρουμε την πρωτοβουλία εκεί που είναι το γήπεδο μας διεθνής νομιμότητα και αυτό που έχουμε προτείνει ξανά εμείς είναι να ζητήσουμε απ όλες τις χώρες της περιοχής να αρχίσουμε συζητήσεις για την οριοθέτηση των θαλάσσιων οικονομικών ζωνών με τελικό αποτέλεσμα την από κοινού προσφυγής στη Χάγη. Όταν μιλάμε για όλες τις χώρες της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου εννοούμε πρώτα πρώτα τη Λιβύη με την οποία έχουμε το γνωστό πρόβλημα αλλά προφανώς και τη Τουρκία και τη Κύπρο».

Ποτέ δεν ικέτευσα τον Τσαβούσογλου

«Έχω διαψεύσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τις δηλώσεις αυτές, οι οποίες προφανώς αν τις διαβάσετε στο σύνολο τους είναι αυτόχρημα απίστευτες τέλος πάντων δεν θέλω να επεκταθώ ιδιαίτερα η συνάντηση αυτή πράγματι είχε γίνει όπως και πολλές άλλες συναντήσεις είχαν γίνει την περίοδο εκείνη ήταν όμως που η ελληνική διπλωματία είχε μια σειρά από επιτυχίας απέναντι στη Τουρκία και κάθε άλλο παρά είχαμε ανάγκη να ικετεύσουμε οτιδήποτε. Ήταν η επομένη της υπογραφής της συμφωνίας 3 + 1 του Ισμέτ , όπου και οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν στρατηγικά επινεύσει στη λογική αυτή των συμμαχιών, των συνεργασιών μάλλον στη βάση της θετικής ατζέντας για την ενέργεια και η δική μου προσπάθεια τότε που είχε δηλωθεί δημόσια και πέραν απ όλα αυτά τα υποτιθέμενα που είχαν ειπωθεί περί τάχα μυστικών συνομιλιών .Την ακριβώς επόμενη μέρα από τότε που υπογράφηκε η συμφωνία αυτή 3 + 1 είχε επισκεφθεί τον κύριο Τσαβούσογλου ακριβώς για να του πω ότι η Τουρκία μπορεί να συμμετάσχει σ αυτά τα προγράμματα συνεργασίας αρκεί προφανώς να αποδεχτεί τη διεθνή νομιμότητα. Αυτό ήταν το πλαίσιο συζήτησης ήταν δημόσιο και δεν υπήρχε κανένας λόγος προφανώς να αλλάξει»

Ακούστε όλη τη συνέντευξη:

Valuenews.gr

Share on:

Τελευταία Νέα

Σχετικά Άρθρα

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE