Καρανίκας | Ο Ψηφιακός μετασχηματισμός αλλάζει τo λιανεμπόριο στην Ελλάδα

Share on:

Σε στοχευμένα προγράμματα που θα βοηθήσουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να περάσουν στο στάδιο του ψηφιακού μετασχηματισμού, καλείται να προχωρήσει η πολιτεία για να στηρίξει την επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα.

Αυτό ξεκαθάρισε με συνέντευξή του στην Valuenews.gr και την δημοσιογράφο Γιώτα Χατζηθεοδώρου, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας) Γιώργος Καρανίκας.

Ο κος Καρανίκας υποστήριξε ακόμη ότι αλλάζει η εποχή στον τομέα του λιανεμπορίου με την έλευση του ψηφιακού μετασχηματισμού. Σημείωσε δε ότι το 25% του τζίρου του λιανεμπορίου ήδη γίνεται από το διαδίκτυο.

Ειδικότερα:

Φρένο στον ρυθμό της κατανάλωσης

«Θεωρητικά μετά την πανδημία περιμέναμε μια αύξηση της κατανάλωσης και καλύτερους ρυθμούς στην οικονομία και όντως αυτό φάνηκε. Δυστυχώς όμως δεν ξέραμε ότι θα έρθει ο πόλεμος και η ενεργειακή κρίση ήταν το σημαντικό κομμάτι, το οποίο φρέναρε τον ρυθμό της κατανάλωσης και γενικότερα τον ρυθμό ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας με ότι συνεπάγεται αυτό.

Είναι γενικά μια δύσκολη εξίσωση και ειδικά για τους Έλληνες λιανεμπόρους, οι οποίοι  μετά από δέκα χρόνια οικονομικής κρίσης, ήρθε η πανδημία και σαν τρίτο χτύπημα ήρθε η ενεργειακή κρίση και δεν ξέρω εάν μας περιμένει κάτι άλλο. Γιατί δεν ξέρω κατά πόσο οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να αντέξουν απανωτές κρίσεις».

Το λιανεμπόριο σήμερα

«Λόγω της ενεργειακής κρίσης και όχι μόνο, είμαστε σε ρυθμούς ακρίβειας. Ναι μεν ο πληθωρισμός σταδιακά πέφτει, αλλά τα βασικά είδη ανάγκης, τα τρόφιμα κινούνται με διψήφιο νούμερο. Οι αυξήσεις είναι μεγάλες και ειδικά στα γαλακτοκομικά. Αυτό τι σημαίνει; Μειώνεται η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή, οπότε τα υπόλοιπα είδη έχουν πρόβλημα τζίρου. Το πορτοφόλι του καταναλωτή δεν φτάνει για περαιτέρω έξοδα, αφού απορροφώνται είτε με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ είτε τα βασικά είδη ανάγκης που είναι τα τρόφιμα και υπάρχει  μια αγορά δύο ταχυτήτων».

Η εξαγωγική δραστηριότητα της Ελλάδας

«Υπάρχει εξαγωγική δραστηριότητα, κυρίως στις μεγάλες επιχειρήσεις. Πρέπει να αλλάξει όλο το μοντέλο των εξαγωγών, ούτως ώστε και οι μικρότερες επιχειρήσεις, ειδικά τώρα με το διαδίκτυο, να μπορούν έστω και μικροεξαγωγές να μπουν μέσα στο παιχνίδι γιατί είναι ένα κομμάτι που δεν έχει ενισχυθεί από τους συναδέλφους μου. Δηλαδή δεν έχει εξυπηρετηθεί γιατί ήταν πάρα πολλοί οι λόγοι και γραφειοκρατικοί, αλλά και πολλά άλλα εμπόδια. Νομίζω όμως ότι με το διαδίκτυο θα μπορούμε να κάνουμε αυτό το βήμα και νομίζω ότι αν εκμεταλλευτούμε τον τομέα του τουρισμού που σημαίνει ότι ο Τουρίστας όλα που βλέπει στο διαδίκτυο θα μπορεί να τα γεύεται όλο το χρόνο. Και είναι πραγματικά για εμάς να μια ευκαιρία για εμάς να εκμεταλλευτούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι. Και βέβαια θα βοηθήσουμε και την αγροδιατροφή και τον πρωτογενή τομέα, στηρίζοντας την Ελληνική παραγωγή».

Η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

«Είναι γεγονός ότι στην εποχή του κορωνοϊου δόθηκαν χρήματα, είτε με την μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής, είτε με την αναστολή των εργαζομένων. Δόθηκαν ενισχύσεις. Το θέμα είναι ότι από εκεί και μετά είναι ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι περνώντας στην άλλη εποχή, του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πράσινης μετάβασης, αυτό χρειάζεται επενδύσεις από την πλευρά μας. Οι επενδύσεις όμως χρηματοδοτικά εργαλεία δεν μπορούν να γίνουν. Άρα νομίζω ότι τώρα, στη νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ καθώς και του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να δημιουργηθούν από την πολιτεία στοχευμένα προγράμματα ούτως ώστε να μπορούν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να περάσουν στο επόμενο στάδιο που είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός για να μπορέσουν να αντέξουν και στον ανταγωνισμό.

Ανακοινώθηκε και ένα πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που στρέφεται σε σχετικά πιο μεγάλες επιχειρήσεις, δηλαδή να έχουν από τρεις εργαζόμενους και πάνω. Εγώ νομίζω ότι αυτό και δίκαιο είναι ότι πρέπει να απλώσει σε όλες τις υγιείς επιχειρήσεις που θέλουν και πρέπει να περάσουν στην επόμενη εποχή».

Έλλειψη εργατικού δυναμικού

«Αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που γίνεται κάθε χρόνο και μεγαλύτερο. Φάνηκε πέρυσι ιδιαίτερα με την έκρηξη του τουρισμού και από ότι φαίνεται φέτος ο Τουρισμός πάει ακόμη καλύτερα, δηλαδή θεωρούμε ότι το 2023 θα είναι πολύ καλύτερο από το 2022 αλλά υπάρχει ένας τεράστιος κίνδυνος. Αν δεν καλυφθούν όλες αυτές οι θέσεις, που είναι απαραίτητες για να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις  νομίζω ότι θα κάνουμε βήματα πίσω.

Σε δύο τομείς υπάρχει έλλειψη προσωπικού και στις πολύ χαμηλές, εργατικό δυναμικό είτε στον αγροτικό τομέα είτε στα μεγάλα ξενοδοχεία για ειδικότητες που δεν χρειάζονται ιδιαίτερες δεξιότητες, καθώς και σε πολύ εξειδικευμένες. Στις πολύ εξειδικευμένες ένα κομμάτι το στερούμαστε από τα παιδιά τα δικά μας που βρίσκονται στο εξωτερικό. Το κομμάτι των αμοιβών έχει περάσει σε ένα καλύτερο στάδιο και κάθε χρόνο και καλύτερα. Τουριστικές περιοχές, όπως είναι η Σαντορίνη, έχουν υπογράψει καινούργιες κλαδικές συμβάσεις με πολύ καλύτερους μισθούς.

Πολλοί ωστόσο είναι και αυτοί που δεν θέλουν να δουλέψουν. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη, με την έννοια ότι βολεύονται στα επιδόματα ανεργίας και σε μια επιδοματική πολιτική, που δεν ξέρω αν οδηγεί πουθενά. Θεωρώ ότι πρέπει να επιδοτηθεί περισσότερο η απασχόληση και ένας συνδυασμός με την επιδότηση ανεργίας, νομίζω θα φέρει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Και έχουμε αφήσει την τεχνική εκπαίδευση πολύ πίσω. Τα προηγούμενα χρόνια, υπήρχαν οι τεχνικές σχολές, υπήρχαν τα ΤΕΙ. Βγάζαμε τεχνίτες. Δυστυχώς τώρα υπάρχει μια τάση, ακόμη και στην Ελληνική κοινωνία, να βγουν όλοι δικηγόροι και γιατροί. Όμως υπάρχουν και νέες ειδικότητες. Ειδικά στον τομέα του λιανεμπορίου, αλλάζει ολόκληρη η εποχή. Ο Ψηφιακός μετασχηματισμός είναι αυτός που χαρακτηρίζει την εποχή . 25% του τζίρου του λιανεμπορίου ήδη γίνεται από το διαδίκτυο».

Νέοι επιχειρηματίες

«Δεν υπάρχει η διαδοχή, αυτό που υπήρχε την προηγούμενη 20ετία. Επιλέγουν κάτι διαφορετικό. Βλέποντας την τελευταία 15ετία τις απανωτές κρίσεις φοβήθηκαν οι νέοι και πήγαν σε πιο ασφαλείς επιλογές.

Το εμπόριο είναι ένα κομμάτι που μπορεί να κουμπώσει στη βιομηχανία του τουρισμού, ούτως ώστε να ενώσει και με την αγροδιατροφή αλλά και να έχει τα μέγιστα δυνατά οφέλη η Ελληνική οικονομία».

Ακούστε όλη τη συνέντευξη εδώ:

Valuenews.gr


Share on:

Τελευταία Νέα

Σχετικά Άρθρα

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE