Δούκας | Η Ελλάδα χρειάζεται ενεργειακή αυτονομία

Share on:

Eυθύνες στην Κυβέρνηση για την σημαντική καθυστέρηση στη φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας, επέρριψε με συνέντευξή του στην Valuenews.gr και την δημοσιογράφο Γιώτα Χατζηθεοδώρου, ο Τομεάρχης Ενέργειας του ΠΑΣΟΚ και Αναπληρωτής Καθηγητής Ενεργειακής Πολιτικής στο ΕΜΠ Χάρης Δούκας.

Ο κος Δούκας υποστήριξε επίσης ότι τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και το Ελληνικό κράτος χάνει πολύτιμο χρόνο στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και τόνισε με έμφαση ότι η ενεργειακή αυτονομία της χώρας μας, είναι ο μόνος δρόμος για την ανεξαρτοποίηση της Ελλάδας από το ρωσικό αέριο.

Ο Τομεάρχης Ενέργειας του ΠΑΣΟΚ, ανέφερε ακόμη ότι πρέπει να μειωθεί άμεσα ο ειδικός φόρος καυσίμου και ο ΦΠΑ.

Ειδικότερα:

Σύσταση νομοθετικής ρύθμισης για τα υπερκέρδη στην ενέργεια

«Σε λίγο μπαίνει ο Νοέμβριος και εμείς συζητάμε ακόμα για τα υπερκέρδη που έχουν οι εταιρίες, όπως υπολογίστηκαν από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας που αφορούν την περίοδο Οκτώβριος 2021- Μάρτιος 2022. Αυτά τα υπερκέρδη, τα έχει υπολογίσει η ελληνική κυβέρνηση μέσω της ρυθμιστικής ενέργειας από τον Απρίλιο, με την υπουργική απόφαση τον Μάιο, και φτάσαμε Οκτώβριο, και ακόμη δεν έχουν εισπράξει ούτε 1 ευρώ. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα διότι σε μια τόσο μεγάλη δημοσιονομική προσπάθεια της πολιτείας και των πολιτών θα έπρεπε να συμμετέχουν όλοι, και ακόμη δεν έχουν συμμετάσχει οι ενεργειακές εταιρίες, έχει καθυστερήσει πάρα πολύ.

Μόνο για την ηλεκτροπαραγωγή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας είχε βγάλει το παλαιό εξάμηνο κοντά στο 1 δισ. εκατομμύριο, καταλαβαίνουν ότι τελικά θα έπρεπε να φορολογήσουν με 90% 300 εκατ. από το 1 δισ. με μια σειρά από παραδοχές και εκπτώσεις που μειώνουν βέβαια πάρα πολύ το δημοσιονομικό χώρο που υποτίθεται δημιουργούσαν αυτά τα υπερκέρδη των εταιριών.

Πρέπει να εστιάσουμε στην καρδιά του προβλήματος, το φυσικό αέριο

«Είναι σημαντικό να υπάρχει ανακούφιση με οποιονδήποτε τρόπο αυτή είναι εφικτή. Η αλήθεια είναι ότι είναι μια καλή περίοδος αυτούς τους δυο μήνες διότι έχουμε πολύ φυσικό αέριο στην διάθεση μας στην Ευρώπη, είναι γεμάτες οι αποθήκες, έχουμε περίπου συνολικά 80 καράβια στην Ευρώπη, 30 κοντά στη Μεσόγειο, για αυτό και βλέπουμε μια μικρή αλλά σημαντική πτώση των τιμών στην αγορά άρα και στα τιμολόγια, όμως το πρόβλημα θα συνεχίσει να υπάρχει. Ο προβληματισμός δεν είναι αν θα πρέπει να συνεχίσουμε τις επιδοτήσεις, νομίζω πως θα πρέπει να συνεχίσουμε ώστε να προσφέρουμε μια ανακούφιση στον κόσμο. Το πρόβλημα όμως είναι το τι κάνουμε με όλα τα υπόλοιπα, διότι πρέπει να λύσουμε την καρδία του προβλήματος που είναι το φυσικό αέριο και πως θα ανεξαρτητοποιηθούμε.»

Ενεργειακή αυτονομία στην Ελλάδα

«Η Ευρώπη καθυστερεί πάρα πολύ, τα θέματα αυτά είναι και αρκετά ευαίσθητα διότι η ενεργειακή πολιτική έχει να κάνει με την ενεργειακή ασφάλεια και την ενεργειακή ανεξαρτησία, που σημαίνει ασφάλεια και ανεξαρτησία για την κάθε χώρα. Οι χώρες πηγαίνουν περιχαρακωμένες να ασφαλίσουν το εσωτερικό τους και όχι να διατυπώσουν μια κοινή Ευρωπαϊκή στρατηγική και αυτός είναι και ο λόγος που δεν προχώρησε το πλαφόν, για το οποίο χάσαμε πάρα πολύ χρόνο συζητώντας το. Αυτός λοιπόν είναι ένας λόγος, ανεξάρτητα από το πως θα αντιδράσει η Ευρώπη, να θωρακίσουμε το εσωτερικό μας. Και ο μόνος τρόπος είναι η ενεργειακή αυτονομία της Ελλάδας, να μην πηγαίνουμε δηλαδή από εξάρτηση σε εξάρτηση.

Το κρίσιμο σημείο ήταν να έχουμε ένα μήνυμα πριν μπει ο χειμώνας, ότι η Ευρώπη αποφασίζει με βάση τις κοινωνίες και όχι τους κερδοσκόπους, αυτό είναι το πλαφόν. Ότι δηλαδή δεν είναι διατεθειμένη να πληρώσει η Ευρωπαϊκή επιτροπή τα νέα υπερκέρδη, αλλά θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να διασφαλίσει τις κοινωνίες.»

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει μια χώρα που θα παράγει καθαρή ενέργεια

«Πιστεύω ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει μια χώρα, η οποία να παράγει καθαρή ενέργεια. Αυτός πιστεύω πρέπει να είναι ο στόχος μας, σε σχέση με το όραμα που χτίστηκε όλα αυτά τα χρόνια, το οποίο ήταν ότι η μοίρα της χώρας είναι να είναι ένα διαμετακομιστικό κέντρο ορυκτών καυσίμων ολιγαρχιών και καθεστώτων. Νομίζω ότι αξίζουμε πολύ καλύτερα από αυτό και θα μπορούσαμε να παράγουμε την δική μας ενέργεια άμεσα. Οι εξορύξεις μπορούν να κρατήσουν από 5 εως 15 χρόνια. Εμείς έχουμε δώσει τα οικόπεδα σε εταιρίες για τις εξορύξεις εδώ και 14 χρόνια και δεν έχει υπάρξει καμία εξέλιξη.

Αν όμως όλα αυτά τα χρόνια είχαμε αποφασίσει να γίνουμε ένα ενεργειακό κέντρο παραγωγής καθαρής ενέργειας και εξαγωγή της στην υπόλοιπη Ευρώπη, θα μπορούσαμε να γίνουμε ένα ενεργειακό brand πάρα πολύ δυνατό και να ήμασταν και πρωτοπόροι στα θέματα της κλιματικής αλλαγής και ταυτόχρονα με μια άλλη συνθήκη στα γεωπολιτικά μας. Όταν επί 14 χρόνια έχεις μια στρατηγική των αγωγών, κάποια στιγμή πρέπει να κάνεις και μια αξιολόγηση.

Η ενεργειακή κρίση έχει φέρει και έναν πολύ μεγάλο πληθωρισμό, ο οποίος είναι πλέον διψήφιος στην χώρα μας. Όταν ο πληθωρισμός γίνεται διψήφιος, για να ξαναφτάσεις στο κάτω από 5%, μεσοσταθμικά οι χώρες έχουν χρειαστεί μια 10ετία. Κάποια χώρες το κατάφεραν, κινούμενες πάρα πολύ γρήγορα και με αποφασιστικότητα όπως οι Γερμανοί. Το λέω αυτό για να δείξω ότι η ενεργειακή κρίση ακόμη και αύριο να τελειώσει ο πόλεμος, η επίπτωση που έχει αυτός ο πληθωρισμός δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμη και δεν είναι κάτι το οποίο θα αλλάξει στον επόμενο χρόνο.»

Το κύμα ακρίβειας και η πολιτική της κυβέρνησης

«Είναι επίσης μια στρατηγική που έχει η κυβέρνηση που βασίζεται σε μια υπέρ απόδοση από τους φόρους, η οποία γυρνάει σε μορφή επιδοτήσεων, σε επιλογές και κατευθύνσεις που η ίδια αποφασίζει. Εκτιμώ ότι θα έπρεπε να υπάρξει μια μεγαλύτερη ευελιξία στο δημοσιονομικό κομμάτι. Θα έπρεπε να έχει αποφασιστεί πολύ γρηγορότερα η μείωση στο ΦΠΑ στα περισσότερα προϊόντα και νομίζω ότι είναι πολύ ακριβά και τα καύσιμα και δημιουργούν μεγάλη πληθωριστική πίεση σε μια σειρά από υπηρεσίες. Ο λόγος είναι ότι ιδιωτικός φόρος καυσίμου είναι από τους πιο υψηλούς σε όλη την Ευρώπη και νομίζω ότι και εδώ μια αναλογισμένη μείωση του θα είχε πολύ σημαντικά δημοσιονομικά οφέλη, ακριβώς αντίστροφη λογική από αυτή της κυβέρνησης, καθώς θα βοηθούσε στην ενίσχυση της ζήτησης και στην μείωση του πληθωριστικού σε άλλους τομείς. Εκτιμώ δηλαδή ότι καθυστερεί πολύ να πάρει τις αποφάσεις που πρέπει για να μειώσει την ακρίβεια σε βασικά προϊόντα και υπηρεσίες. Για παράδειγμα ο ιδιωτικός φόρος καυσίμου έχει μειωθεί σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, σε εμάς είναι ο πιο υψηλός και δεν έχει μειωθεί καθόλου, όπως και ο ΦΠΑ. Γιατί καθυστερούμε να τα πάρουμε αυτά τα μέτρα;»

Ακούστε όλη τη συνέντευξη εδώ:


Share on:

Τελευταία Νέα

Σχετικά Άρθρα

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE