Η δυσβάσταχτη ακρίβεια της Ελληνικής καθημερινότητας

Share on:

Γράφει η Γεωργία Ζιαγάκη

Μια νοικοκυρά στην άκρη του πεζοδρομίου μετράει τα κέρματα της για να αγοράσει τις ντομάτες της. Λίγα μέτρα πιο δίπλα μια ηλικιωμένη γυναίκα, περιμένει υπομονετικά και με ντροπή να ρωτήσει τον φούρναρη της γειτονιάς αν έχει περισσέψει κάτι για να φάει το μεσημέρι. Μια τετραμελής οικογένεια πακετάρει τα πράγματα της, καθώς με τις τελευταίες αυξήσεις των ενοικίων, πρέπει να βρει ένα μικρότερο και πιο οικονομικό σπίτι.

Η φτώχεια και η εξαθλίωση αποτελούν βασικό σκηνικό σε μια μεγαλούπολη της Ελλάδας.

Οι προσδοκίες των πολιτών για μια καλύτερη ζωή έρχονται αντιμέτωπες με την σκληρή πραγματικότητα. Μοιάζουν να μικραίνουν μέρα με τη μέρα.

Την ίδια ώρα, όλο και περισσότερα αντικλεπτικά συστήματα αρχίζουν και “κοσμούν” τα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Λόγω του ότι έχουν αυξηθεί ραγδαία οι τιμές και μαζί τους και οι κλοπές, έχουν τοποθετηθεί αντικλεπτικά σε φιάλες ελαιόλαδου στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Το βασικό συστατικό της ελληνικής κουζίνας, δηλαδή το ελαιόλαδο, αποκαλείται πλέον “μαύρος χρυσός”, από τη στιγμή που προορίζεται για λίγους και εκλεκτούς. Για αυτό τον λόγο, κάτοικοι σε ελαιοπαραγωγικές περιοχές κάνουν βραδινές περιπολίες στα κτήματα τους, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις σεκιούριτι φυλούν τους ελαιώνες.

Παράλληλα, πρωτοφανής εικόνες με αντικλεπτικά σε βασικά είδη διατροφής και βρεφικά γάλατα, καταγράφηκαν σε σούπερ μάρκετ που πλημμύρισε πρόσφατα στα Τρίκαλα. Αυτό που όμως κρύβεται πίσω από αυτές τις εικόνες, είναι ένα βρέφος που κλαίει και μία μάνα που δεν έχει να το ταΐσει. Και πως θα μπορούσε άλλωστε, όταν ο πενιχρός μισθός φτάνει ίσα ίσα για να πληρώσει λογαριασμούς και ενοίκια, ψευτοκαλύπτοντας τις ανάγκες, μέχρι τουλάχιστον τον επόμενο μήνα. Όπως αποκαλύπτει έρευνα της ΓΣΕΒΒΕ, μόνο για 19 ημέρες επαρκεί πλέον το μηναίο εισόδημα για 6 στα 10 νοικοκυριά.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο αριθμός των κλοπών τόσο από καταστήματα όσο και από χωράφια έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ. Εμπειρογνώμονες αποδίδουν το δυσάρεστο αυτό γεγονός και στην κρίση του κόστους διαβίωσης, καθώς είδη διατροφής και ρούχα βρίσκονται υψηλά στον κατάλογο με τα κλοπιμαία.

Στην αντίθετη όχθη, ο εμπορικός κόσμος, αναγκάζεται να στραφεί σε παραγωγές χαμηλότερης ποιότητας, σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η καταναλωτική κίνηση. Σύμφωνα με τις καταναλωτικές ενώσεις, διαπιστώνεται πως οι πολίτες προτιμούν τη χαμηλή τιμή από την καλή ποιότητα. Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις πασχίζουν να κρατήσουν τον Έλληνα καταναλωτή στην ελληνική αγορά. Κι αυτό γιατί κυρίως οι Έλληνες της Βορείου Ελλάδος στρέφονται όλο και περισσότερο στην Τουρκία, στα Σκόπια και στη Βουλγαρία για να κάνουν τις αγορές τους. Ακόμα και οι επιχειρηματίες της εστίασης, στην προσπάθειά τους να μειώσουν τις τιμές των αγαθών που παρέχουν, φαίνεται να έκαναν εκπτώσεις στην ποσότητα ή ποιότητα του φαγητού που προσφέρουν.

Όλα τα παραπάνω τείνουν να γίνουν κανονικότητα, δημιουργώντας μια αίσθηση στους πολίτες πως είναι απροστάτευτοι απέναντι στην δυσβάσταχτη ακρίβεια. Εκτός από τη χώρα μας, στην Αγγλία, στη Γερμανία και στη Γαλλία, αντίστοιχες εικόνες κατακλύζουν το διαδίκτυο φανερώνοντας την σκληρή αλήθεια που βιώνουν οι πολίτες. Μοιάζει με μια επιδημία – την επιδημία της ακρίβειας- που εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς, δυσχεραίνοντας τις συνθήκες ζωής των πολιτών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι συνήθειες που μέχρι πρότινος θεωρούνταν δεδομένες, όπως η συχνότητα του μαγειρέματος, περιορίστηκαν κατά πολύ και από μεγάλο μέρος των πολιτών, σύμφωνα με έρευνα της ΓΣΕΕ.

Η οικονομική εξαθλίωση επηρεάζει την ποιότητα ζωής του ανθρώπου, με την τελευταία να αποτελεί βασικό κριτήριο της ψυχολογίας του, από όπου κρίνεται η διάθεση και οι επιλογές του. Όσο λοιπόν η ακρίβεια εξακολουθεί να επιβαρύνει την ψυχολογία του πολίτη, να συσσωρεύει ανησυχίες, δεν θα μπορέσει να βρει την διάθεση για να κάνει την καθημερινότητα του ευχάριστη.

Και πως ακριβώς θα γίνει αυτό όταν οτιδήποτε ευχάριστο είναι σχεδόν και πανάκριβο; Όπως είναι για παράδειγμα ένα ταξίδι, όπου στην περίπτωση των ακτοπλοϊκών εισιτήριων αναμένεται σύντομα και νέα αύξηση τιμών. Στα τουριστικά καταλύματα έχουν αυξηθεί οι τιμές, καθώς οι Έλληνες τουρίστες μειώνουν τις διανυκτερεύσεις τους. Ακόμα και ένα ταξίδι με αυτοκίνητο είναι πλέον κοστοβόρα επιλογή, αφού οι τιμές στα καύσιμα παραμένουν σταθερά σε υψηλά επίπεδα.

Την ίδια στιγμή μια ακόμη μερίδα της νέας γενιάς ετοιμάζεται για το εξωτερικό. Μια νέα τάξη φτωχών θα έλεγε κανείς, με τίτλους σπουδών και ένα γενικευμένο φόβο, είναι η επόμενη γενιά της κοινωνίας μας. Αυτοί είναι και οι άνθρωποι που οφείλουμε να προστατέψουμε. Πολίτες και πολιτικοί, οφείλουμε με όποιο μέσο διαθέτει ο καθένας μας να διασφαλίσουμε καλύτερη ποιότητα ζωής.

Διότι “o κόσμος είναι όπως τον μάθεις” μας έλεγαν οι παππούδες μας. Και ρωτάμε λοιπόν εμείς σήμερα: “Αυτός είναι ο κόσμος που μάθαμε;”.

Valuenews.gr


Share on:

Τελευταία Νέα

Σχετικά Άρθρα

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE