Γιατί τα Τουρκικά drones έρχονται νύχτα στην Ελλάδα

Share on:

Γράφει ο Γιώργος Διονυσόπουλος

Με ιδιαίτερη προσοχή, αλλά και ψυχραιμία αντιμετωπίζει τη διαρκώς αυξανόμενη επιθετική ρητορική της Άγκυρας το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεδομένου ότι επί του επιχειρησιακού πεδίου η δραστηριότητα της τουρκικής πλευράς εμφανίζεται, επί του παρόντος, να κινείται σε χαμηλούς τόνους. Εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα αποτελούν κυρίως οι συνεχείς υπερπτήσεις τουρκικών Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV) πάνω από συγκεκριμένα μικρονήσια του Αιγαίου, ακόμη και τις νυχτερινές ώρες, γεγονός που έχει θέσει σε αυξημένη ετοιμότητα το ελληνικό σύστημα αεράμυνας. Πρόκειται κυρίως για Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη τύπου ΑΝΚΑ, αλλά και Bayraktar, τα οποία επιχειρούν από βάσεις κοντά στα παράλια της Μικράς Ασίας, αναλαμβάνοντας αποστολές αναγνώρισης, επιβεβαίωσης θέσεων και συλλογής πληροφοριών αναφορικά με τις κινήσεις των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Μόνο τυχαίο δεν είναι πως από τις αρχές του καλοκαιριού και έκτοτε οι περισσότερες, ανά ημέρα, παραβιάσεις του Εθνικού μας Εναέριου Χώρου πραγματοποιούνται από τουρκικά UAV, γεγονός το οποίο αξιολογείται από ελληνικής πλευράς ως μία προσπάθεια της Άγκυρας να δημιουργήσει νέα επιχειρησιακά δεδομένα στο Αιγαίο, επιλέγοντας πλέον καινοτόμους τρόπους αλλά και συγκεκριμένα νησιά προκειμένου να εξελίξει την πάγια τακτική αμφισβήτησης των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

«Δεν είναι τυχαίο πως τα τουρκικά UAV, τις τελευταίες 15 ημέρες, πραγματοποιούν συνεχώς υπερπτήσεις πάνω από συγκεκριμένα μικρονήσια, όπως είναι η Κίναρος, η Κανδελιούσσα, η Λέβιθα κ.α Οι υπερπτήσεις αυτές συμπίπτουν με την επαναλαμβανόμενη προκλητική δήλωση του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, “θα έρθουμε ένα βράδυ” μέσω της οποίας υπονοεί την αιφνιδιαστική εκδήλωση μίας επιθετικής ενέργειας σε βάρος της χώρας μας. Η ελληνική κυριαρχία των παραπάνω νησίδων, όπως και αρκετών ακόμη, αμφισβητείται από τους τούρκους στη λογική ότι επειδή δεν αναγράφονται ονομαστικά στις συνθήκες δεν έχει ξεκαθαριστεί το καθεστώς τους. Στέλνοντας Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη να πετούν συνεχώς από πάνω τους οι τούρκοι επιδιώκουν αφενός να δημιουργήσουν τετελεσμένα, μέσω της δήλωσης παρουσία στην περιοχή αφετέρου και σε βάθος χρόνου να “συνηθίσει” η ελληνική κοινή γνώμη, αλλά και οι σύμμαχοι μας στο ΝΑΤΟ, την ιδέα ότι οι εν λόγο νησίδες είναι αμφισβητούμενο έδαφος» σημειώνουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι κύκλοι προσθέτοντας πως μέσω της αυξημένης χρήσης των UAV η τουρκική πλευρά δοκιμάζει επίσης τις δυνατότητες τους στο Αιγαίο, μετρά την ελληνική αντίδραση και επιχειρεί να κουράσει τα ελληνικά πληρώματα, μιας και στις περισσότερες περιπτώσεις η Π.Α σηκώνει μαχητικά αεροσκάφη προκειμένου να τα αναγνωρίσει. «Τα UAV δεν χρειάζονται επάνδρωση αφού ο χειρισμός τους γίνεται από απόσταση, έχουν μικρό ίχνος ραντάρ και πετούν σε μεγάλα ύψη. Δεν μπορούν να δεχτούν υποδείξεις μέσω ασυρμάτου να εγκαταλείψουν την περιοχή καθόσον δεν πρόκειται για επανδρωμένο αεροσκάφος, ενώ ακόμη και ο εγκλωβισμός τους από τα συστήματα αεράμυνας δεν μπορεί από μόνος του να τα αποτρέψει από την είσοδο και την παραμονή τους στο ελληνικό FIR» καταλήγουν οι παραπάνω κύκλοι.

Λοκάρισμα

Την ίδια στιγμή πάντως η ενίσχυση του ελληνικού οπλοστασίου με τα γαλλικά μαχητικά Rafale, έχει αλλάξει άρδην τους συσχετισμούς ισχύος στον εναέριο χώρο του Αιγαίου, κάτι το οποίο έχει ήδη γίνει κατανοητό από τους τούρκους. Σύμφωνα με πληροφορίες πριν από περίπου δύο μήνες ένα ζεύγος μαχητικών Rafale εγκλώβισε από την ευρύτερη περιοχή της Κύθνου όπου πετούσαν, τουρκικά μαχητικά τα οποία λίγο νωρίτερα έχοντας απογειωθεί από αεροπορική βάση στα μικρασιατικά παράλια κινούνταν στα όρια του Ελληνικού FIR. Η απόσταση εγκλωβισμού αλλά και το γεγονός ότι για πρώτη φορά τα τουρκικά μαχητικά έρχονταν αντιμέτωπα με τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Rafale, είχε ως αποτέλεσμα να προκληθεί ένας μικρός πανικός στις τάξεις της τουρκικής Π.Α, σε σημείο που να δοθεί εντολή στα συγκεκριμένα αεροσκάφη να επιστρέψουν άρον άρον στις βάσεις τους. Την επόμενη ημέρα ωστόσο σε ένδειξη εκνευρισμού σηκώθηκε ένας μεγάλος αριθμός τουρκικών μαχητικών F-16 τα οποία προχώρησαν μαζικά σε δεκάδες παραβιάσεις του ΕΕΧ. Να σημειώσουμε επίσης πως οι δυνατότητες της Πολεμικής μας Αεροπορίας, τόσο σε ότι αφορά την εμβέλεια των επιχειρήσεων της όσο και τη δυνατότητα αποτροπής της, αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω έπειτα από τη σταδιακή ένταξη στο δυναμικό της των 83 F-16 Block 52+ και Block 52+ Advanced τα οποία αναβαθμίζονται σε επίπεδο Block – 70 Viper (σ.σ «Οχιά» στα ελληνικά). Τα πρώτα δύο από αυτά πρόκειται να παραδοθούν αύριο, 12 Σεπτεμβρίου, από την ΕΑΒ στην Πολεμική μας Αεροπορία στο πλαίσιο σχετικής τελετής που θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας στην Τανάγρα. Εν συνεχεία τα δύο αεροσκάφη θα πετάξουν στην 115 Π.Μ στη Σούδα όπου θα είναι και η βάση τους.

Ευρωκορβέτες

Παράλληλα και σε ότι αφορά την πορεία υλοποίηση της προμήθειας τεσσάρων κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικού, ύψους 2 περίπου δις ευρώ, φαίνεται πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα κινδυνεύει να μεταφερθεί χρονικά προς τα πίσω, λόγω της κρίσιμης συγκυρίας που έχει προκύψει στο οικονομικό πεδίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει αρχίσει και θέτει ζήτημα δυστοκίας ως προς την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου προγράμματος λόγω των αυξημένων αναγκών που έχουν ενσκήψει στην ελληνική οικονομία εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης. Παρά πάντως το γεγονός ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρίσκεται σχεδόν στην τελική ευθεία με την αξιολόγηση του Π.Ν να έχει καταλήξει σε τρεις επιλογές, την κορβέτα Gowind της γαλλικής Naval Group, την Doha/FCX-30 της ιταλικής Fincantieri και τη Sigma 10514HN της ολλανδικής Damen, στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας εξετάζουν πλέον το ενδεχόμενο να προχωρήσει στην παρούσα φάση μόνο η υλοποίηση του εκσυγχρονισμού των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ ΗΝ, ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ

Ένας ακόμη παράγοντας που οδηγεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα προς τα πίσω, εάν δεν το ακυρώνει κιόλας, αποτελεί και η είσοδος της χώρας μας στο πρόγραμμα της «Ευρω-κορβέτας» («European Patrol Corvette») , με την ελληνική σημαία στην επίσημη ιστοσελίδα της Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας (PESCO) που αφορά τη σχεδίαση του πλοίου, να βρίσκεται πλέον πλάι στην γαλλική, την ιταλική και την ισπανική. Επικεφαλής χώρα στο πρόγραμμα σχεδίασης του πλοίου είναι η Ιταλία η οποία έχει ήδη προβλέψει 1,5 δισ. ευρώ για την πρώτη φάση του έργου, που θα διασφαλίσει την παράδοση των πρώτων τεσσάρων πλοίων, με το πρώτο από αυτά να είναι έτοιμο το 2027. Η Ευρωκορβέτα θα επιτρέπει τη φιλοξενία αρκετών συστημάτων και εξοπλισμού, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε κάθε χώρα από τις συμμετέχουσες να το προσαρμόζει στις δικές της ανάγκες. Η ελληνική πλευρά φαίνεται να προσανατολίζεται προς αυτή την κατεύθυνση, δεδομένου ότι η συμμετοχή της στο συγκεκριμένο πρόγραμμα θα έχει πολλαπλά αντισταθμιστικά οφέλη προσφέροντας έργο στα ελληνικά ναυπηγεία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακος και μελλοντικά πιθανά κέρδη από δυνητικές εξαγωγικές συμβάσεις. Η ανάπτυξη του εν λόγω προγράμματος πάντως αναμένεται να αποδώσει καρπούς προς το τέλος της δεκαετίας.

ValueNews.gr


Share on: